Khamis, 24 April 2014

Bible diharamkan di semua hotel di Pahang

Majlis Agama Islam Pahang (MAIP) telah mengharamkan semua hotel di Pahang untuk meletakkan sebarang bahan bacaan agama selain dari Islam didalam bilik hotel mereka. 
Menurut Timbalan Pengarah MAIP Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan, surat berkenaan pengharaman itu telah dihantar ke 147 buah hotel di Pahang sejak 6 Mac lalu dan siapa yang melanggar peraturan itu akan didakwa.
 " Surat larangan telah dikeluarkan di bawah Akta Kawalan dan Sekatan Penyebaran Agama Bukan Islam Antara Islam Enakmen 1989, selaras dengan Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan." 
" Dengan itu orang bukan Islam atau pengurusan hotel dilarang meletakkan Bible atau sebarang bahan bacaan atau dokumen berkaitan dengan agama lain selain Islam di bilik bacaan awam, dan terutamanya di bilik hotel. Jika terdapat bahan bacaan atau dokumen tersebut diminta dikeluarkan dengan segera"
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri mesyuarat persediaan untuk Karnival Muamalat dan Cinta Rasul yang akan diadakan disini dari 1 ke 4 Mei. 

Beliau juga berkata tindakan meletakkan bahan bacaan tersebut akan secara tidak langsung cuba menyebarkan ajaran agama lain kepada orang Islam. 
Beliau juga berkata, jika terdapat sesiapa yang melanggar larangan ini akan didakwa di mahkamah dan akan berdepan denda sehingga RM5000 atau penjara tidak melebihi dua tahun, atau kedua-duanya sekali. 

Sumber Bernama


 

0 ulasan:

Catat Ulasan